رفتن به نوشته‌ها

چگونه دنبال‌کنندگان شبکه‌های اجتماعیمان را افزایش دهیم ؟

Last updated on ۱۳۹۹/۰۸/۰۸

همان‌گونه که هیچ وبلاگ‌نویسی نمی‌تواند ادعا کند که تعداد بازدیدها یا ترافیک سایت برایش مهم نیست، در شبکه‌های اجتماعی هم تعداد دنبال‌کنندگان و نیز میزان تعامل آنها با نوشته‌ها، مایه دلگرمی هر کاربری است. فرقی نمی‌کند که شما در توییتر باشید یا فیس‌بوک، گوگل پلاس، اینستاگرام یا مثلا LinkedIn.

6-1-2014 6-52-35 PM

1- کیفیت را فراموش نکنید. کیفیت کلید اصلی موفقیت است.

عامل اصلی موفقیت مشخص است. بگذارید درد دلی با شما بکنم، چند وقتی است که عضو ساکت یک گروه در وایبر هستم. در این گروه شماری از دوستان قدیمی‌ام حضور دارند. اما جالب است که همه مطالبی که آنها به اشتراک می‌گذارند، مطالب سطح پایین کپی‌پیستی است. دریغ از یک خاطره شخصی، یک عکس‌هایی که خودشان گرفته باشند یا مثلا برشی خردمندانه از یک کتاب.

به شیوه مشابهی وقتی شما هم مطلب متفاوتی نداشته باشید و محتوا به معنی واقعی کلمه تولید نکنید، کسی رغبت نمی‌کند شما را دنبال کند.

البته در مورد انواع محتوا در ادامه پست، بیشتر با هم صحبت خواهیم کرد.

۲- بیوگرافی خوبی از خودتان بنویسید و عکس پروفایل خوبی انتخاب کنید

البته شاید به حکم احتیاط‌هایی نخواهید با نام خودتان در اینترنت فعالیت کنید. اما دست‌کم می‌توانید سابقه‌ای از علایق و فعالیت‌های خود را به صورت کلی عنوان کنید، مثلا در بیوگرافی خود بنویسید که از چه کتاب‌ها، فیلم‌ها و موسیقی‌هایی خوشتان می‌آید و چند سال سن دارید.

6-1-2014 6-50-02 PM

۳- با دیگر اعضا در تعامل باشید

مگر می‌شود در یک شبکه اجتماعی باشید و بدون تعامل با دیگران بتوانید موفق شوید؟!

الف- اعضای خوشفکر و تأثیرگذار عوض شبکه اجتماعی مورد نظرتان را پیدا کنید و نوشته‌های آنها را دنبال کنید، لایک‌شان بزنید، مطالب آنها را مجددا به اشتراک بگذارید و پای آن مطالب کامنت بگذارید.

نکته: اعضای خوشفکر و تأثیرگذار که در بالا از آنها یاد کردیم، لزوما اعضای با دنبال‌کننده بالا نیستند. شما می‌توانید با جستجوی یک سری کلمات کلیدی مثلا اسم کتا‌ب‌ها یا واژگان کلیدی دیگری، کسانی را پیدا کنید که در شبکه‌های اجتماعی بیشتر در مورد مطلب مورد نظرتان می‌نویسند.

ب- همین کار بالا را در مورد اعضای با دنبال‌کننده زیاد انجام بدهید.

ج- مطالبتان را طوری بنویسید که توسط بیشتر اعضا، قابل دنبال کردن باشند.

فرضا اگر شما از عکس‌هایی استفاده می‌کنید که در محل کار، برای دیدن مناسب نیستند، نباید انتظار داشته باشید که مردم با خیال راحت دنبالتان کنند! یا اگر عقاید افراطی خود را بدون ملاحظه و تعدیل عنوان کنید، باز هم تعداد دنبال‌کننده‌های شما پایین می‌آیند.

د- اگر کسی زیاد کامنت برایتان می‌گذارد و لایک برایتان می‌گذارد، او را در صورت داشتن مطالب قابل توجه دنبال کنید.

۴- دنبال‌کنندگان خود را هم به تعامل با خودتان و نوشته‌هاتان وادار کنید

الف- با پاسخگویی به سؤالات دیگران، به مردم بفهمانید که در صورتی که سؤالی از شما بپرسند، سؤالشان بدون پاسخ نخواهد ماند.

ب- در مطالب خودتان از دیگران نظر بخواهید. سؤال مطرح کنید. نظرسنجی بگذارید.

۵- دوپینگ کنید!

اگر وبلاگ و یا رسانه دیگری دارید، در وبلاگ خود لینک شبکه‌های اجتماعی خود را درج کنید یا در پستی از خوانندگان خود بخوانید که شما را دنبال کنند.

6-1-2014 6-49-46 PM

۶- از هشتگ‌ استفاده کنید

این طوری قابلیت کشف شدن به خود می‌دهید و خیلی‌ها که می‌خواهند با جستجوی محتوا اعضای خوب را پیدا کنند به پروفایل شما می‌رسند.

۷- به جای نوشته‌های خصوصی، مطالبی حاوی اطلاعات سودمند برای همه بنویسید

در شبکه‌های اجتماعی ۸۰ درصد مردم، نوشته‌هایشان بیشتر شخصی است (افسرده‌ام، امروز بارانی بود، چه ناهار خوشمزه‌ای!)، در مقابل تنها ۲۰ درصد مردم، نوشته‌هایشان حاوی اطلاعات خوب برای همه است.

مطابق تحقیقی که چند وقت پیش انجام شده بود، مشخص شده بود که دسته اول به طور متوسط نصف دسته دوم، دنبال‌کننده پیدا می‌کنند.

اسم‌های جالبی هم برای این دو دسته گذاشته‌اند: Meformer‌ها در مقابل Informerها!

کلا ما می‌توانیم به‌روزرسانی‌های شبکه‌های اجتماهی را به ۹ دسته تقسیم کنیم:

الف- آنهایی که مدام اطلاعات مفید به اشتراک می‌گذارند: عکسی از حادثه امروز … یا ۱۵ مزیت استفاده از گوشی ….

ب- آنهایی که مدام خودشان یا محصولشان را تبلیغ می‌کنند: تا دو ماه دیگر کتاب جدیدم منتشر می‌شود.

ج- آنهایی که مدام نظر می‌دهند یا شکوه می‌کنند: عجب روز بدی.

د- آنهایی که مدام نظریه‌پردازی می‌کنند: فکر می‌کنم که تنها راه برون‌رفت از شرایط اقتصادی فعلی این است که …

ه- آنهایی که مدام لحظه‌نگاشت می‌نویسند: الان در کتابخانه دانشکده‌ام

و- آنهایی که مدام سؤال می‌پرسند: بهترین نرم‌افزار برای تماشای ویدئوهایی با فرمت … چیست؟

ز- آنهایی که مدام حضور خود را جار می‌زنند: منم! دوباره برگشتم!

ح- آنهایی که همواره از خودشان یا دیگران خاطره تعریف می‌کنند: یادمه یه مریض ویزیت کرده بودم که …!

نکته: البته Meformer بودن در بعضی از موارد خاص هم پاسخگو است. مثلا در شرایط جامعه ایران، چنان که افتد و دانی بسیار دیده‌ایم اکانت‌هایی با صاحب‌هایی ظاهرا خانم را که بی‌جهت دنبال‌کننده و کامنت‌گذار و لایک‌گذار و سپاسگزار زیاد پیدا می‌کنند :) ولی ما در اینجا این نوع کاربری را توضیه نمی‌کنیم!

۸- آدم مهم و مشهوری شوید!

این یکی دیگر ترفند چندان ساده‌ای نیست. اما جالب است بدانید که کسانی که مشهور هستند، به طور متوسط ۱۰۰ برابر اکانت‌هایی با وضعیت مشابه، دنبال‌کننده پیدا می‌کنند.

6-1-2014 6-57-18 PM

از آنجا که امکان رئیس‌جمهور شدن یا وزیر شدن برای همه مهیا نیست، ما توصیه می‌کنیم به شیوه‌های دیگری مشهوری شوید. مثلا یک وبلاگ‌نویس شناخته‌شده شوید و از این طریق دنبال‌کننده پیدا کنید.

۹- در شبکه‌های اجتماعی غیبت نداشته باشید و حضور مستمری داشته باشید

انتظار نداشته باشید که اگر هفته‌ای یک بار در توییتر و فیس‌بوک وارد شوید و ۱۰ آپدیت بگذارید، بتوانید موفق شوید. رهرو باید آهسته و پیوسته عمل کند و در این راستا کسی که روزانه ۳ به‌روزرسانی با تأمل دارد، بسیار بهتر از کسی خواهد بود که ۲۰ به‌روزرسانی در تنها یک روز هفته دارد.

6-1-2014 6-50-33 PM

۱۰- در مورد موضوعات غیرجذاب ننویسید و به مردم همان محتواهایی را ارائه کنید که دوست دارند

انتظار نداشته باشید که یک مطلب تئوریک در زمینه فیزیک یا پزشکی که برای خودتان جالب است را همه دوست داشته باشند.

هر روز دقت کنید و ببینید چه اخباری مهم هستند، بعد در رسانه‌های معتبر بهترین نوشته‌ها را در مورد آنها پیدا کنید و در شبکه‌های اجتماعی به آنها لینک بدهید و نظر خود را هم بگنجانید.

۱۱- گردآورنده ماهر اخبار باشید

تولید محتوا تنها تولید محتوای تازه از صفر نیست. شما می‌توانید با خلاصه کردن اخبار و نوشته‌های طولانی، پیدا کردن خبرها و نوشته‌های مهم در سایت‌های خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها و وبلاگ‌ها و لینک دادن به آنها، یک یک گردآورنده ماهر اخبار تبدیل شوید.

در این صورت هر کاربر شبکه اجتماعی مشتاق می‌شود تا شما را دنبال کند و به این ترتیب در کوتاه‌ترین زمان، در جریان تازه‌ترین و متفاوت‌ترین اخبار قرار بگیرد.

6-1-2014 6-50-43 PM

۱۲- مثبت باشید!

هیچ کس از دنبال کردن اکانتی که افسردگی را القا می‌کند، خوشش نمی‌آید. سعی کنید در سیاه‌ترین روزهایی که ممکن است جامعه‌تان در آن گرفتار باشد، نوشته‌های متفاوتی داشته باشید و با نوشتن نظرهای متفاوت، کورسوی امیدی را در دنبال‌کنندگان خود ایجاد کنید و اگر اصولا هیچ نقطه روشنی نمی‌بینید، در مورد چیزهای متفاوتی بنویسید و با نوشتن در مورد یک فیلم، کتاب یا نقل سختی‌های دیگران، جو متفاوتی ایجاد کنید.

۱۳- شبه‌وبلاگ‌نویسی کنید!

شبکه‌های اجتماعی فقط برای لینک دادن و نوشته‌های یکی دو خطی نیستند. شما می‌توانید کاربری جدید در آن تعریف کنید. همین حالا هم من کاربرهای ایرانی خوبی در اینستاگرام و گوگل پلاس می‌شناسم که در این شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌نویسی می‌کنند، یعنی می‌آیند و یک نوشته با طول متوسط می‌نویسند و یک عکس متناسب برایش پیدا می‌کنند و مطلب را در اینستاگرام پست می‌کنند یا اینکه چکیده یک مقاله خوب انگلیسی را ترجمه می‌کنند.

این نوع خاص وبلاگ‌نویسی وقت بسیار کمتری می‌خواهد و در صورت خوشفکری و استمرار یک کاربر، برای او دنبال‌کننده‌ها زیادی به ارمغان می‌آورد.

۱۴- از عکس و ویدئو غفلت نکنید!

تا می‌توانید از عکس و ویدئو استفاده کنید اما ما اصلا توصیه نمی‌کنیم که این کار را به شیوه «زرد» انجام بدهید. از پست کردن عکس‌های تکراری که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های چت استفاده می‌شود، پرهیز کنید و به جای آن از عکس‌هایی که خودتان گرفته‌اید، استفاده کنید یا اینکه به سایت روزنامه‌های معتبر بروید و عکس‌های آنها را با توضیح درج کنید.

6-1-2014 6-49-34 PM

۱۵- قصارنویسی کنید!

در حال خواندن یک کتاب خوب هستید! از همان جمله و پاراگراف خوبی که در حال خواندنش هستید، عکس بردارید و در شبکه‌های اجتماعی پست کنید.

همچنین می‌توانید جملات قصار بزرگان را درج کنید.

نکته: خیلی مهم است که مطمئن باشید که سخن قصاری که به یک آدم مشهور نسبت داده شده است، کاملا مستند باشد. متأسفانه در شبکه‌های اجتماعی، ما هر روز سخن قصار می‌بینیم که اصلا سندیت ندارند.

۱۶- شوخی کنید!

هیچ کس از یک آدم شوخ که به‌جا و مؤدبانه، در یک جمله کوتاه با ظرافت شوخی می‌کند، بدش نمی‌آید.

6-1-2014 6-50-14 PM

۱۷- عکس گیف دست اول درست کنید

عکس‌های گیف طرفداران زیادی دارند. پس از آنها استفاده کنید.

نکته: اما ما اصلا توصیه نمی‌کنیم که از گیف تکراری استفاده کنید. سعی کنید راه‌ها درست کردن گیف‌های کم‌حجم را خودتان یاد بگیرد.

برای مثال من پیشبینی می‌کنم که اگر کسی پیدا شود که از فیلم‌های مشهور ایرانی یا فرنگی، گیف‌های بامعنی درست کند و بعضی از سکانس‌های آنها را گیف کند، طرفداران زیادی پیدا کند.

در روزهای برگزاری جام جهانی چه کاری بهتر از تولید گیف‌های کوتاه فوتبالی!

۱۸- تحلیل کنید!

اخبار روز یا عادات غلط اجتماعی را نقد کنید! فقط لینک نگذارید، بنویسید که چه تناقض‌هایی در جامعه ایرانی می‌بینید. راهکار ارائه بدهید. به امور از زاویه دید متفاوتی نگاه کنید.

۱۹- جریان‌ساز شوید!

تصور کندی که راهی شمال هستید و زباله‌هایی را که مردم در آغوش طبیعت می‌ریزند، می‌بینید و افسوس می‌خورید. با موبایل خود عکسی از کیسه زباله‌ای که خودتان جمع کرده‌اید و قصد دارید به جای رختن در کوه و دریا و رودخانه در محل مقرر دفع زباله بگذارید، منتشر کنید.

بعد هشتگی درست کنید و تبلیغ کنید که همه با همان هشتگ عکسی از زباله‌هایی جمع کرده‌اند، بگیرند و …

6-1-2014 6-50-54 PM

۲۰- و بالاخره به بقیه ترفندهای و شیوه‌های درست استفاده از شبکه‌‌هایاجتماعی را بیاموزید.

در بالا ۲۰ ترفند و راهکار عملی در محیط ایران برای افزایش تعداد دنبال‌کننده‌های شما را آوردم، توصیه شما چیست؟

Source: 1Pezeshk

منتشر شده در بلاگیادداشت های اجتماعی منیادداشت های من

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.