رفتن به نوشته‌ها

مسئله این است: بازارسازی یا بازاریابی

Last updated on ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

در بخش “تحقیقات بازار” داستان اختراع موتور بخار توسط جیمز وات را مرور کردیم.

فکر می کنید چرا کسی حاضر نشد بابت موتور بخار جیمز وات به او پولی بدهد؟

زیرا در آن زمان حمل و نقل به کمک اسب و درشکه انجام می شد و اساسا هیچ کس تصور نمی کرد با آن وسیله چه کارهایی بتوان انجام داد.

چرا جیمز وات نتوانست مردم را قانع کند که از او موتور بخار بخرند؟

زیرا او نتوانست به اندازه ای مردم را آگاه کند که احساس نیاز به آن وسیله پیدا کرده و به طبع، انگیزه خرید آن وسیله برایشان ایجاد شود.

پس چه شد که آن کارخانه دار ثروتمند حاضر شد هزینه تولید دستگاهی که جیمز وات اختراع کرده بود را بپردازد؟

زیرا یکی از دوستان مشترک متیو بولتون (همان کارخانه دار ثروتمند) و جیمز وات، که جان روباک نام داشت توانست بولتون را از کاربردها و آینده روشن آن دستگاه آگاه کند و او قانع شد که این وسیله ارزش سرمایه گذاری برای ساخته شدن را دارد.

بنابراین بازارسازی و بازاریابی دو مفهوم مرتبط اما با تفاوت‌های مهم هستند:

بازاریابی فرایندی است که شامل تحلیل بازار، تعیین نیازهای مشتریان، طراحی و ارائه محصولات و خدمات، قیمت‌گذاری، تبلیغات و فروش محصولات به مشتریان است. این فرایند شامل تمام اقداماتی است که برای جلب و تحت پوشش گرفتن مشتریان جدید، حفظ مشتریان فعلی و افزایش فروش و درآمد صورت می‌گیرد.

اما بازارسازی بیشتر به مفهوم گسترش بازار، خلق بازار جدید یا تغییر بازار موجود اشاره دارد. این شامل فرایندها و استراتژی‌هایی است که برای توسعه بازار جدید، شناسایی نیازهای مخاطبان جدید، ایجاد تقاضا و به وجود آوردن فضایی برای محصولات و خدمات جدید استفاده می‌شود.

به طور خلاصه، بازاریابی مرتبط با ارتباط مستقیم با مشتریان فعلی و محتمل است، در حالی که بازارسازی به توسعه بازار، شناسایی فرصت‌های جدید و ایجاد تقاضا متمرکز است.

منتشر شده در مهندسی بازرگانی و فروشبلاگ

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.