رفتن به نوشته‌ها

مدیریت ریسک چیست؟

Last updated on ۱۴۰۲/۱۰/۱۲

“بزرگترین خطر، عدم خطرپذیری است. در جهانی که خیلی سریع تغییر می‌کند، تنها استراتژی که شکست را تضمین می‌کند، ریسک نکردن است.”

این یک حرف کلیشه‌ای است، اما واقعیت دارد. شما اگر به تمام شانس‌هایی که به شما روی می‌آورد، پشت کنید، همه آنها را از دست خواهید داد. این همان چیزی است که “مارک زاکربرگ” مدیرعامل فیسبوک نسبت به آن هشدار می‌دهد.

“اگر می‌خواهید موفق شوید، باید اقدام کنید، مهم نیست چقدر سخت به نظر برسد. ایستا بودن و پیشرفت نکردن مطمئن‌ترین راه برای شکست است.

 

مدیریت ریسک فرآیندی است که شامل شناسایی، ارزیابی و کنترل ریسک‌های مختلف است که ممکنه بر یک سازمان، پروژه یا فعالیت تجاری تأثیر بگذارند. ریسک به معنای هرگونه وقوع پدیده‌ای است که می‌تواند به موفقیت، اهداف یا منافع یک سازمان ضربه وارد کند.

مدیریت ریسک شامل چند مرحله مهم است:

  1. شناسایی ریسک: این مرحله شامل شناسایی و تحلیل ممکنه‌های خطرات یا ریسک‌های موجود در فعالیت‌های مختلف سازمان می‌شود. این می‌تواند شامل عوامل داخلی مانند نقاط ضعف سازمان، و یا عوامل خارجی مانند تغییرات قوانین، رقبا، شرایط بازار و… باشد.
  2. ارزیابی ریسک: پس از شناسایی ریسک‌ها، مرحله بعد این است که هر ریسک برای سازمان چقدر مهم است و چه اثراتی می‌تواند داشته باشد را ارزیابی کنیم. این شامل ارزیابی احتمال وقوع و همچنین تأثیر آن روی فعالیت‌ها، منابع، و اهداف سازمان است.
  3. کنترل ریسک: پس از ارزیابی، باید به سراغ کنترل و مدیریت ریسک‌ها برویم. این ممکن است شامل انتخاب استراتژی‌های مختلف مانند انتقال ریسک، کاهش ریسک، قبول ریسک یا انطباق با ریسک باشد.
  4. پایش و بازبینی مداوم: مدیریت ریسک یک فرآیند مداوم است. باید به طور مداوم ریسک‌ها را پایش کرده و برنامه‌ها و استراتژی‌های مدیریت ریسک را بازبینی کرد تا مطمئن شویم که همچنان موثر هستند و با تغییرات جدید سازگار هستند.

به طور خلاصه، مدیریت ریسک به معنای برنامه‌ریزی، کنترل و پیشگیری از وقوع ریسک‌های مختلف است تا به حداقل رساندن اثرات منفی آنها بر سازمان کمک کند

منتشر شده در مدیریت استراتژیکبلاگ

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.