رفتن به نوشته‌ها

تماس سرد چیست؟

Last updated on ۱۴۰۲/۱۱/۰۶

تماس سرد (اولین تماس یا Cold Calling) یکی از کلمات رایج در سیستم بازاریابی و فروش سنتی است ولی فقط به همین حوزه محدود نمی‌شود. اساسا هر نوع برخورد یا تماسی که برای بار اول، با کسانی برقرار می‌شود که هیچ پیش‌زمینه آشنایی بین‌مان وجود ندارد، “تماس سرد” نامیده می‌شود.

تماس سرد یا Cold Calling در زمینه فروش یک روش است که در آن فرد یا تیم فروش، بدون اینکه پیش‌تر ارتباط مستقیم با مشتری برقرار کرده باشند، به صورت مستقیم با افراد یا شرکت‌ها تماس می‌گیرند. این تماس‌ها عمدتاً به منظور معرفی محصول یا خدمات، ایجاد فرصت فروش یا برقراری ارتباط اولیه با مشتریان هستند.

این نوع تماس ممکنه به صورت تلفنی، ایمیلی یا حتی حضوری انجام بشه. هدف اصلی این تماس‌ها ایجاد اولین ارتباط با مشتریانیه که قبلاً با آنها هیچ تعاملی نبوده و معمولاً به منظور ایجاد فرصت فروش یا توسعه روابط تجاری انجام می‌شود.

استفاده از تماس‌های سرد می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های اولیه در فرآیند فروش استفاده شود، اما نیازمند استراتژی، مهارت و شناخت دقیق از مخاطبین است تا به نتیجه مطلوب برسد.

تماس‌های سرد یکی از روش‌های برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه است، از این رو معمولا مورد توجه قرار می‌گیرد. باید بدانیم حتی حرفه‌ای‌ترین فروشندگان نیز در 90 درصد مواقع نمی‌توانند طی یک تماس سرد چیزی بفروشند، اما این به معنای عدم موفقیت آنها در اولین تماس نیست.

فروشندگان حرفه‌ای برای هر تماس خود، حتی اولین تماس، هدف تعیین می‌کنند و دستیابی به این اهداف، میزان موفقیت فرد را مشخص می‌کند. تفاوت تازه کارها و حرفه‌ای‌ها در همین هدف‌گذاری است. تازه کارها در هر تماس، هدف نهایی را فروش محصول می‌دانند در مقابل، حرفه‌ای‌ها از تماس اول انتظار معجزه ندارند. آن‌ها می‌دانند همین که طی یک تماس نسبت به نیازهای مشتری آگاهی پیدا کرده و زمینه‌ای بیابند که تماس‌های بعدی را برنامه‌‌ریزی کنند، موفقیت نسبی حاصل شده است.

تماس-سرد

برای آن که از تماس‌های خود نتیجه بگیرید باید پیش از شروع خودتان را گرم کنید! ابزار کار را مهیا کنید؛ کسب اطلاع از محصول، وضعیت مشتری، جایگاه مخاطب، تدارک برگه‌های سفید، سر رسید، خودکار و… اولین قدم خواهد بود.

پیشنهاد شده است قبل از تماس و در حین آن به آینه نگاه کرده و لبخند بزنید. هرچند لبخند شما استرس و اضطراب شما را کم می‌کند ولی معجزه نخواهد کرد. لحن دوستانه واقعی شما بیش از لبخند تصنعی که قرار است حس مثبت را به مشتری منتقل کند، تاثیرگذار خواهد بود، اما بلاخره این هم تکنیکی است!

منتشر شده در مهندسی بازرگانی و فروشبلاگ

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.