رهبری و مدیریت دو نقش مهم در سازمانها هستند اما تفاوتهای مهمی دارند:
رهبری بیشتر مربوط به الهامبخشی، هدایت و ایجاد رویکردهای بلندمدت برای یک گروه یا سازمان است. رهبران توانایی تعیین جهت، الهامبخشی، ایجاد ارتباط و تشویق اعضای تیم را دارند. آنها بر اساس ارزشها و ایدههای خود به دنبال تحولات بزرگتر در سازمان میگردند و سعی میکنند تا افراد را به سمت یک هدف مشترک هدایت کنند.
مدیریت به معنای برنامهریزی، سازماندهی و کنترل فعالیتهای روزانه و عملیاتی سازمان است. مدیران بیشتر به مدیریت منابع، ارتباط با تیم، توزیع و کنترل وظایف و منابع مختلف میپردازند تا اهداف و وظایف مشخص شده را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند.
به طور خلاصه، رهبران بیشتر به سمت تعیین راهبردها و هدفهای بلندمدت تمایل دارند در حالی که مدیران بیشتر در حوزههای عملیاتی و مدیریتی کار میکنند تا اهداف را به دست آورند.
اولین باشید که نظر می دهید