رفتن به نوشته‌ها

ملاک های یک سایت ایده آل

Last updated on ۱۳۹۹/۰۸/۰۸

همانطور که میدانید داوری نهمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران از اول بهمن ماه آغاز شده است و داوران در حال داوری نزدیک به 4000 وبسایت شرکت کننده در نهمین دوره جشنواره وب و موبایل ایران می باشند.

website seo page

معیار هایی که انتخاب برترین سایت های هر گروه در اختیار داوران قرار داده شده به شرح زیر است :

  • محتوا (Content)
  • ساختار و مسیر (Navigation)
  • طراحی دیداری (Visual Design)
  • کارکرد(Performance)
  • تعامل (Interactivity)
  • تجربه کلی(Overall Experience)

محتوا
محتوا٬ اطلاعات ارائه شده دریک وب سایت است. محتوا فقط شامل متن نیست بلکه تصویر٬صدا، انیمیشن یا ویدیو و هر چیزی که با مخاطب از طریق وب سایت رابطه برقرار میکند محتوای یک سایت میباشد. محتوای خوب باید برای مخاطب مرتبط٬ مناسب و جذاب باشد. محتوای خوب چه علمی و مفید باشد و چه سرگرم کننده٬ همیشه کاربر را مشتاق تر میکند.

ساختار و مسیر
ساختار و مسیر عبارت است از چارچوب یک وب سایت٬ نحوه سازمان دهی محتوا و اولویت بندی اطلاعات و روشی که شما در سایت هدایت می شوید. یک سایت با ساختار و سامان دهی مناسب باید یک پارچه، قابل درک ، و شفاف باشد. این به شما اجازه میدهد تا یک مدل ذهنی مناسب برای اطلاعات ارائه شده پیدا کنید و بدانید مطالب مورد نیاز را کجا پیدا کرده و بعد از هر کلیک انتظار چه چیزی را داشته باشید. هدایت و مسیر گذاری مناسب باعث میشود تا شما سریعا به محتوایی که میخواهید در هر کجای وب سایت دسترسی پیدا کنید.

طراحی دیداری
طراحی دیداری همان ظاهر یک وب سایت است. یک طراحی دیداری مناسب پیام خود را به خوبی به مخاطب عرضه می دارد.

کارکرد
کارکرد یک وبسایت به معنای استفاده از فن آوری در وب سایت است. کارکرد مناسب بدین معناست که یک وب سایت درست کار کند، سریعا بالا بیاید، همه لینک هایش فعال بوده هر فناوری جدیدی که در آن استفاده میشود کاربردی و مرتبط با هدف و درخواست مخاطب باشد. وب سایت نباید وابسته به مرورگر و یا سیستم عامل خاصی باشد. یک وب سایت کاربردی مناسب تنوع نیازهای کاربران را از سایز فایل ها، نوع و فرمت فایل ها، و سرعت دانلود در نظر میگیرد.

تعامل
تعامل با مخاطب روشی است که یک وب سایت به شما اجازه میدهد کاری را در آن انجام دهید. تعامل مناسب به کاربر اجازه میدهد تا ارتباطش با وب سایت دو جانبه باشد.
ورودی و خروجی وب سایت مانند جست و جو ها، اتاق های گفت و گو، تجارت الکترونیک و بازیها، فرم ها و بازخوردهای آنی شامل این تعامل میشوند. یک وب سایت تعاملی خوب باعث میشود که کاربر احساس مناسبی از تعامل با آن داشته باشد. معیارهای تعاملی در وب سایت ها این رسانه را از دیگر رسانه ها مانند نشریه و تلویزیون مجزا میسازد.

تجربه کلی
تجربه کلی در استفاده از یک سایت فراتر از محتوا، ساختار، طراحی، کارکرد، و تعامل است. این تجربه موارد بیشتری را در بر می گیرد که معمولا غیر ملموس هستند. عواملی که باعث بازگشت دوباره کاربر به وب سایت می شوند یا کاربر را در وب سایت بیشتر نگه می دارند. عواملی مانند خبرنامه ها٬ ارسال به دوستان٬ نسخه چاپی و موارد مشابه از این قبیل هستند.

ملاک های تخصصی در گروه های خاص
ملاک های داوری بصورت خاص به ملاگ هایی گفته می شود که در یک گروه بسیار اهمیت دارند و در گروه دیگری شاید اهمیت کمتری داشته باشند.
برای مثال برای یک فروشگاه الکترونیکی، وجود تلفن تماس، راهنمای خرید، راهنمای برگشت کالا، سرویس پرداخت الکترونیکی و یا بطور مثال سرویس پرداخت امن از ملاک های داوری است.

همچنین برای سایت های خبری داشتن خروجی های مختلف خبری از نکات مهم در ملاک های داوری است.

منتشر شده در بلاگفناوری اطلاعات و ارتباطات

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.