رفتن به نوشته‌ها

مزایای استفاده از ERP در سازمان‌ها و شرکت‌ها

Last updated on ۱۳۹۹/۰۸/۰۸

راهکار ERP از سه حرف ابتدایی کلمات سازمان بزرگ (Enterprise) ، منابع (Resource) و برنامه ریزی (Planning) تشکیل شده است و در واقع عنوانی برای سیستم‌هایی است که کلیه منابع سازمان اعم از منابع مالی، کالا، سرمایه‌های انسانی، ماشین آلات، تجهیزات، تولیدات و هر گونه منبع دیگری را بصورت یکپارچه و فرآیندمحور مدیریت نموده و امکانات لازم را جهت برنامه‌ریزی استفاده بهینه‌تر از این منابع فراهم می‌کنند. لذا با پیاده سازی موفق و کامل سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان، مزایای بسیاری در کسب و کار ایجاد می گردد. اغلب کسب و کارها به سیستم‌های مالی، اداری، تولیدی و پشتیبانی قدرتمند و یکپارچه نیاز مبرمی دارند. راهکار ERP با مزایای که به آنها اشاره خواهد شد، توانمندی سازمان در مواجه با تغییرات کسب و کار و رقابت پذیری را در حد مطلوبی افزایش می دهد.

ویژگی‌های راهکار ERP

شناخت ERP و ویژگی‌های آن می تواند بخشی از مزایای استفاده از این راهکار را تشریح نماید. از ویژگی‌های مهم راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

پوشش فرآیندهای سازمان: سیستم‌های ERP باید وظایف سازمانی مختلفی را پشتیبانی کنند و متناسب با طیف وسیعی از سازمان‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

  • استفاده از تجارب موفق: مجموعه‌ای از تجارب موفق استفاده شده در جهان در این نرم‌افزارها گردآوری می‌شوند. این تجارب در هر بار پیاده سازی، بطور کامل در اختیار مشتری قرار می‌گیرند، با شرایط خاص مشتری متناسب‌سازی می‌شوند و تجارب حاصل از مشتریان جدید نیز در نرم افزار پیاده سازی شده و مجددا در اختیار کلیه مشتریان قرار می گیرد که تجربه بی نظیری از کارآمدی و اثربخشی را در اختیار سازمان‌ها قرار خواهد داد.
  • انعطاف پذیری: راهکارهای ERP قادر هستند خود را با تغییرات سازمانی و نیازهای روزافزون کسب و کارهای جدید منطبق کنند.. در حقیقت امکاناتی که این راهکار برای سفارشی سازی و شخصی سازی سیستم در اختیار سازمان ها قرار داده است، منجر به انعطاف فوق‌العاده‌ای در پاسخگویی به نیاز انواع صنایع شده است.
  • ماژولار بودن: راهکار ERP بر خلاف نرم افزارهای سنتی، به گونه‌ای طراحی می‌گردد که هر جزء آن، قادر به انجام وظایف بصورت مستقل باشد و در صورتی که تغییری در یک جزء ایجاد گردید، بقیه اجزاء دچار تغییر یا اشکال جدی نشوند.
  • یکپارچگی پایگاه داده: بخش‌های مختلف سازمان از یک پایگاه داده به صورت یکپارچه استفاده می‌کنند و گسستگی بین داده‌ها وجود نداشته و داده ها بصورت تکراری و زائد نیز ثبت نمی شوند.
  • ارتباط با بیرون سازمان: این راهکار قادر است تعامل مستقیمی را با افراد بیرون سازمان مانند مشتریان و تامین‌کنندگان ایجاد کند. آنها می‌توانند با دسترسی مستقیم به نرم افزار، علاوه بر دریافت گزارش‌ها و اطلاعات مورد نیاز، عملیات خود را با سازمان نیز انجام دهند. حتی در شکل پیشرفته تر آن ممکن است نرم افزار به صورت آنلاین با پایگاه داده سازمان‌های دیگر و سایر شرکای تجاری از جمله تامین کنندگان و مشتریان متصل گردد و ارتباطی به روز و مطمئن میان عناصر زنجیره تامین کالا و خدمت ایجاد نماید.

علاوه بر این ویژگی‌ها، می‌توان به عواملی همچون کاهش حجم فعالیت‌های روزمره، حذف دوباره‌کاری و بهینه‌سازی استفاده از منابع‌، محیط کاربرپسند و توانمند، انعطاف‌پذیری در انطباق با قوانین کشورها (در زمینه‌های مالی، مالیاتی، فروش، صادرات و واردات) و دسترسی آسان و سریع به گزارش‌های یکپارچه سیستمی اشاره کرد.

مزایای به کارگیری راهکار ERP

پیاده‌سازی راهکار ERP منجر به بهینه‌سازی و ایجاد تغییراتی می شود که فراتر از بهبود موقعیت فعلی سازمان است و هدف اصلی آن، تأمین نیازهای دراز مدت و راهبردی سازمان و توانمند نمودن آن در حوزه‌های مختلف کسب و کار است. در ادامه به طور اجمالی به مزایای عمده استقرار راهکار ERP می پردازیم:

حوزه استراتژیک

راهکار ERP می تواند در حوزه استراتژیک، تغییرات عمده ای ایجاد کند. با تغییر نگرش سازمان از نگاه جزیره‌ای به نگرش سیستمی و فرآیندمحور، روابط میان واحدها بهبود یافته و با افزایش هماهنگی در تولید محصول ، خدمت رسانی کیفی، تهیه گزارشات مالی به موقع و دقیق و افزایش میزان فروش و سودآوری، ارزش افزوده بیشتری در طولانی مدت نصیب سازمان خواهد شد. در واقع راهکار ERP با ایجاد استانداردها و فرآیندهای یکنواخت و کارآمد، توان سازمان در کنترل فرآیندها را بهبود می‌بخشد و استفاده از یک پایگاه داده متمرکز و یکپارچه نیز سبب صرفه جویی در زمان و هزینه و افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌های سازمان و گزارش‌گری مدیریتی می‌گردد.

همچنین استفاده از راهکار ERP سبب بهبود زیرساخت‌ها و ایجاد توانایی جهت هماهنگی با تغییرات بیرونی می‌شود. این مزیت برای ورود به دنیای تجارت الکترونیک و به کارگیری وب و اینترنت جهت تسهیل امور و استفاده از دنیای مجازی، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. سازمان‌ها می‌توانند با به کارگیری سیستم ERP صاحب مزایای رقابتی شوند که بدون استفاده از آن، تقریبا غیر ممکن به نظر می رسند. شکل زیر دستاوردها و مزایای استفاده از راهکار ERP را در حوزه استراتژیک ارائه می‌کند.

ERP.1

حوزه عملیاتی

راهکار ERP این امکان را ایجاد می‌کند تا اطلاعات بر مبنای گردش بهینه فعالیت‌ها در واحدهای کسب و کار به جریان درآمده و مبنایی یکسان برای گزارش‌های مدیریتی و قانونی فراهم گردد. از این طریق امکان جلوگیری از ایجاد مغایرت در اطلاعات واحدهای مختلف نیز امکان پذیر می‌گردد. همچنین با یکپارچه سازی فرآیندهای کسب و کار و پوشش نیازهای واحدهای عملیاتی و غیرعملیاتی سازمان، افزایش کارایی واحدها و فرآیندهای کاری محرز و مشخص می گردد. در واقع با به کارگیری راهکار ERP، در هر زمان امکان به روزرسانی اطلاعات وجود دارد که سبب افزایش کیفیت و سرعت گزارشگری و تصمیم گیری می‌شود.

راهکار ERP با بهینه سازی فرآیند سفارش دهی و تولید محصول، باعث کاهش موجودی مواد اولیه در جریان ساخت می‌گردد و همچنین موجب کاهش حجم کالای ساخته شده در انبارها می‌شود. در حقیقت راهکار ERP قادر است تا زنجیره تامین و عرضه محصول را مدیریت و بهینه سازی نماید. از زمان دریافت سفارش از مشتری و مواد اولیه از تامین کننده تا تحویل محصول به مشتری و دریافت وجه آن، کلیه اطلاعات بطور یکپارچه در سیستم ERP قابل ثبت و پیگیری می باشند. سازمان ها قادر هستند تا به راحتی سفارشات، فروش و پخش محصولات و خدمات خود را ردیابی کرده و هماهنگی لازم بین بخش ها و واحدهای مختلف را ایجاد نمایند.

با استفاده از سیستم، تعاملات میان مشتریان، تامین کنندگان و پیمانکاران افزایش می یابد. راهکار ERP می تواند ارتباط یکپارچه و دقیقی را با سیستم های اطلاعاتی خارج از سازمان (مانند بورس، بانک ها، وزارت خانه ها، سازمان های مالیاتی و بیمه ای و همچنین نهادهای مرتبط با آنها) برقرار نماید و پاسخگویی سریعتری را به نیازهای داخلی و خارجی سازمان به صورت لحظه ای فراهم آورد.

پیاده‌سازی راهکار ERP در حوزه عملیاتی، موجب تسریع در انجام صحیح فعالیت‌ها و کاهش دوباره‌کاری‌ها می‌شود. کاهش هزینه‌ها در پردازش اطلاعات، خرید، فروش، پشتیبانی ، تدارکات و دوره‌های نگهداری تجهیزات نیز از اثرات مستقیم استفاده از این سیستم ها هستند. از یک سو کاهش هزینه و از سوی دیگر کاهش زمان تحویل/ توزیع کالا و انبارداری و ثبت اطلاعات مالی، سبب افزایش راندمان کاری کارکنان و به تبع آن افزایش راندمان سازمانی خواهد شد.

ERP.2

حوزه فنی

راهکار ERP با ایجاد استانداردها و فرآیندهای یکنواخت، توان سازمان در کنترل فرآیندها را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر، سازمان‌ها با بکارگیری ERP، اطلاعات را با سرعت و دقت بیشتری دریافت می کنند.

فناوری‌های مورد استفاده در ERP های نوین،در عین اینکه امنیت را به نحو موثرتری برقرار می‌کنند، امکان تعامل این نرم افزارها با دیگر نرم افزارهای درون و بیرون سازمانی را نیز به سهولت امکان پذیر می‌سازند . حفظ و ارتقاء امنیت تبادل اطلاعات در بستر زیرساخت‌های شبکه‌ای، نیازمند استفاده از فناوری‌های کارآمد و به روز است که در راهکارهای ERP نوین به خدمت گرفته می‌شوند.

راهکار ERP امکاناتی را فراهم می‌آورد تا نرم افزارهای دارای ارزش افزوده بالا (همچون نرم افزارهای حوزه هوشمندی کسب و کار) نیز قادر به نصب و راه اندازی در کنار ERP و استفاده از داده‌های یکپارچه این سیستم باشند. همچنین، امکان توسعه و اضافه کردن محدود افزونه‌هایی جدید به نرم افزار اصلی  نیز از طریق راهکار ERP ممکن است.

ویژگی یکپارچگی ذاتی ماژول‌های ERP، سبب کاهش میزان آموزش مورد نیاز برای کار با سیستم و مدیریت سازمان می‌شود.

ERP.3 _ Source

منتشر شده در بلاگفناوری اطلاعات و ارتباطاتمقالاتمقالات تخصصی

نظر

  1. جهانگير باقري جهانگير باقري

    باسلام
    در خصوص دیدگاه ERP دیدگاه بسیار هدفمند و عالی در حوضه یکپارچگی سیستم است و سازمان را به حد اعلا بالا برده و موجب تعالی سازمان میشود .این در موقعی است که این تفکر درست نیز پیاده سازی شود و به همان اندازه موجب سیستم زدگی سازمان میشود وقتی که در ست پیاده سازی نشود و فهم اشتباهی در سازمان القائ گردد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.