رفتن به نوشته‌ها

به ازای هر ساعت کار چند ساعت حقوق میگیریم ؟

Last updated on ۱۳۹۹/۰۸/۰۸

️اگرچه تعداد روزهای سال 365 روز است، اما تعداد روزهای کارکرد واقعی در ایران از بسیاری از کشورها کمتر و شاخص بهره‌وری کار نیز بعلت محیط اقتصادی دولتی از یک سو و ضعف قابل ملاحظه مدیریت بنگاه‌های اقتصادی (و نه کارکرد کارگران) از سوی دیگر در وضعیت مساعدی نیست.

️بررسی روزهای واقعی کارکرد با توجه به تعطیلات رسمی و غیررسمی در ایران عبارتند از:
تعداد روزهای سال= 365
کسر می‌شود: روزهای تعطیلات هفتگی (جمعه)= 52 روز
روزهای تعطیلات رسمی= 23 روز
جمع روزهای کارکرد در یک سال =290

️تعداد روزهایی که مزد پرداخت می‌شود:
تعداد روزهای سال= 365
حق سنوات یک ماه= 30
مرخصی استحقاقی= 30
پاداش و عیدی (به‌طور متوسط)=45
تعطیلات رسمی= 23
23 درصد حق بیمه سهم کارفرما= 84
جمع روزهایی که طی سال مزد پرداخت می‌شود= 577

️نسبت روزهای پرداخت مزد به روزهای کارکرد واقعی
577÷290=1.98

این نسبت نشان می‌دهد که کارفرما به ازای هر روز کارکرد یک کارگر (8 ساعت کار روزانه) معادل حدود 16 ساعت مزد پرداخت می‌کند یا به عبارت دیگر قیمت واقعی هر 8 ساعت مزد واقعی معادل حدود 16 ساعت برای کارفرما می‌شود.

bahrevari

اجازه بدهید مورد فوق را از دیدگاهی دیگر نیز بررسی کنیم :

مطابق با قانون سازمان کار، رفاه و تامین اجتماعی حقوق پایه برای کارمندان و کارگران تا این لحظه ماهیانه 824000 تومان به ازای 176 ساعت کار در هفته می باشد که ایام تعطیلات رسمی و مرخصی های استحقاقی از این ساعات کسر نمی شود و می بایست حقوق این ساعات نیز پرداخت گردد.

176 ساعت کار در ماه یعنی شنبه تا چهارشنبه روزانه 8 ساعت و پنج شنبه ها 4 ساعت کار که هر نفر کارمند می توانید ماهیانه 2.5 روز معادل 20 ساعت مرخصی استحقاقی استفاده نماید. بنابراین مجموع 22 روز کار و 6 روز تعطیلات آخر هفته (1.5 روز در هفته به علت پنج شنبه و جمعه) و 2.5 روز مرخصی استحقاقی می شود 30.5 روز که میانگین تعداد روزهای 12 ماه سال است.

حال اگر هزینه بیمه را هم بخواهیم حساب کنیم 30% از کل حقوق باید به سازمان بیمه تامین اجتماعی پرداخت شود که 23% از کارفرما و 7% از کارمند/کارگر در مجموع به مبلغ 247200 تومان اخذ می شود.

با این تفاسیر کارفرمایان گرامی بابت هر نفر نیرو می بایست ماهیانه مبلغ 1 میلیون و 71200 تومان بابت 22 روز کار مفید پرداخت کنند که با یک تقسیم ساده می شود ساعتی 6086 تومان !

 

حال با تحلیل این نکته شاید بتوانیم یکی از علت های عدم توانایی مدیران برای تعادل بخشی به اقتصاد کسب و کارشان را به درستی درک کنیم.

منتشر شده در بلاگمدیریت استراتژیک

نظر

  1. ابراهیم اقاجری ابراهیم اقاجری

    باسلام وادب
    بسیارخوب ومنطقی بیان فرمودید.احسنت برشما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.