Last updated on ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
انواع مکاتبات مرسوم عبارتند از : نامه ، گزارش ، دستورالعمل و بخشنامه
مکاتبه: بیان کتبی مطلبی است که به وسیله آن ، نظر و یا خواسته هایی به طرف مقابل که غایب است انتقال داده و یا از او تقاضایی می شود.
مکاتبات اداری: نوعی از مکاتبه است که بین دستگاه های اجرایی، بخش خصوصی ، اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق نوشتن نامه و یا دادن پاسخ ، بر اساس روش خاص انجام می شود.
نامه: مکاتبه اداری است حاوی مطالب اداری برای تبادل اطلاعات و نظرات ، اعلام خواسته ها و یا پیگیری و اطلاع از اقدامات انجام شده بین دو یا چند مرجع درون و برون سازمانی.
گزارش: مکاتبه اداری است که از سوی واحدهای سازمانی و یا کارکنان زیر دست تهیه و طی آن خواسته ها یا پیشنهادها و نظرات و یا نتیجه اقداماتی که در اجرای دستورات صادره انجام شده است، برای آگاهی از جریان امور و یا تصمیماتی که باید اتخاذ گردد، به مقام بالاتر ارائه می شود.
دستور العمل: مکاتبه اداری است که طی آن ، مراحل انجام کار، وظایف و مسئولیت واحدها و مراجعی از سازمان که همکاری و هماهنگی آنها به منظور دستیابی به هدف یا اهداف خاص ضروری است، تعیین و از سوی مقام بالاتر برای اجراء ابلاغ می گردد. همچنین گاهی دستورالعمل در واحدهای موازی برای سایر واحدها ابلاغ می شود.
دستور: مطلبی است که از سوی مقام بالاتر، به منظور اجراء به قسمت های تابعه ابلاغ می گردد و به صورت کتبی می باشد. لازم به ذکر است که دستور شفاهی دارای جایگاه اداری نمی باشد.
بخشنامه: مطلبی است که جنبه عمومی دارد و از طرف مقام مسئول و ذیصلاح به منظور آگاهی و یا اجراء برای واحدها و کارکنان ذینفع یا ذیربط ارسال می گردد.
اطلاعیه : پیامی است در قالب آگهی که از طرق مختلف جهت اطلاع کارکنان از رویدادهای سازمان اعلام می شود .
پیش نویس: نوشته ای است به شکل مکاتبه نهایی که به منظور تایید یا اظهارنظر و اصلاحات احتمالی، به مقام بالاتر ارائه می شود.
پیوست (ضمیمه): مدرکی است که امکان وارد کردن آن در متن نیست و بر حسب ضرورت ، همراه نوشته اصلی ارسال می گردد.
یادداشت اداری: گاهی برای سرعت بخشیدن به جریان بعضی کارها از یادداشت اداری استفاده می شود.
اولین باشید که نظر می دهید