رفتن به نوشته‌ها

آموزش نکاتی در طراحی سایت

Last updated on ۱۳۹۹/۰۸/۰۸

انتخاب بهترین رنگ در طراحی صفحات وب:
آیا شما بهترین رنگ را برای وب سایت خود بکار گرفته اید؟ هنگام انتخاب رنگ در زمان طراحی باید به نکات زیر توجه کنید:

۱) اثر روان شناسی رنگ
۲) قابلیت خواندن متون صفحات سایت
۳) رنگ متمم رنگهای انتخابی برای بک گراند، گرافیک ها، لینک ها، و متون

cwd1

مشخصه هایی از رنگ ها که هنگام طراحی باید مدنظر داشته باشید:
۱) رنگ ها اثر زیادی روی احساسات ما در ۹۰ ثانیه اول دیدن میگذارند.
۲) اثر رنگ میتواند بیننده را ترغیب به خرید یک جنس از شما کند.
۳) رنگ ها رفتار ما را در برابر یک موضوع فقط تشدید نمیکنند، بلکه اثر خود را کاملا در رفتار ما نشان میدهند.
۴) اثر گذاری رنگ در فرهنگ های مختلف گوناگون است!
۵) هر رنگ به تنهایی یک پیام مخصوص به چشم بیننده میفرستد.

 در بیشتر فرهنگ ها، رابطه بین رنگ و احساسات به این صورت است:

● سفید: اشاره دارد به صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت، و معاصر بودن چیزی. سفید بهترین رنگ برای بک گراند های وب است. در تجارت، رنگ سفید خستگی گیر و انرژی بخش است.

● سیاه: اشاره دارد به ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت، و باستان. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده آل است. این رنگ به عنوان رنگ پس زمینه چشم را خسته میکند.

● قرمز: توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر، و تهاجم. این رنگ توجه بیننده را به خود جلب میکند. در تجارت به معنی وام و بدهی است. این رنگ شدید ترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را تسریع میکند.

● آبی: امنیت، اعتماد، مسئولیت پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی، و جاه و جلال. آبی دومین رنگ عوام پسند بوده و در تجارت به معنای ضمانت مالی است.

● سبز: تندرستی، فراوانی، حاصلخیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت، و خونسردی. در تجارت بیانگر مقام و ثروت است. این رنگ در چشم ها راحت تر از همه دیده میشود.

● قهوه ای: تاثیر گذاری، متانت، توانگری مالی، و کمک کننده بودن. قهوه ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.

● خاکستری: صمیمیت زیاد، اعتبار و نفوذ، و عملی بودن. در تجارت بمعنای سنت گرایی است.

● صورتی: ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن، بی گناهی، و پرورش کودک.

● بنفش: وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ، سوگواری، و مهارت. در تجارت بزرگ نشان دادن است. بنفش طرفداری از سبک های هنرمندانه است.

● نارنجی: سرزندگی و شوخی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلند همتی.

● زرد: نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی، و حسادت. در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوخت و ساز را زیاد میکند و سخت ترین رنگ برای چشم هاست.

● طلایی: نشانگر گران بودن و پرستیژ است.

● نقره ای: سرما، علمی بودن، و اعتبار و پرستیژ است.

پس وقتی میخواهید رنگی انتخاب کنید باید درباره بازار نهایی کار خود بیندیشید. چه احساساتی را میخواهید برانگیخته کنید؟ اول کمی درباره چشم انداز احساسی هدفتان فکر کنید و نیز پیامی که از راه دید میخواهید منتقل کنید. سپس رنگ خود را انتخاب کنید!

 web-design

● چند نکته برای شروع کار :

۱) جهت شروع کار، کاربر باید قبلا با اینترنت کار کرده و با ساختار کاربردی آن بطور کامل آشنا باشد. همچنین نمونه صفحاتی را که دوست دارد بسازد، در ذهن داشته باشد.

۲) بهتر است با نرم افزارهای طراحی سایت (مثل Front Page) آشنایی داشته باشید. چرا که کد ها و امکانات مختلفی را میتوانید توسط آن تولید کنید.

۳) محتوا و موضوع صفحه شما برای بازدیدکننده مهم است، و نه افکتها! بازدید کننده دوست ندارد وقت خود را برای آنها هدر دهد و فورا از سایت شما خارج خواهد شد.

۴) روانشناسان اینترنتی در تحقیقات خود یافته اند که بازدیدکنندگان دوست ندارند بیشتر از ۲۵ ثانیه وقت خود را درصفحه ای بگذرانند، لذا سعی نمایید صفحاتتان با سرعت بالا بیاید و حداقل حجم را داشته باشد. به خصوص در صفحات ابتدایی جهت جذب مشتری از عکسهای سنگین و افکت های بیجا استفاده نکنید. و با دادن اطلاعات مفید و موضوعهای جالب او را میخکوب نمایید.

۵) با سرعت هر چه بیشتر مشتری خود را به موضوع مهم و جالب راهنمایی نمایید. و از کشاندن او به صفحات گوناگون خودداری کنید.

۶) از دادن اطلاعات نادرست و غیر اخلاقی خودداری کنید. در صورت لزوم با دادن آدرس سایتهای معتبر در موضوع مرتبط، او را در این زمینه یاری دهید و جلب اعتماد نمایید.

۷) چون عکس یک قسمت اعظم و مهم کار شما را در اینترنت تشکیل میدهد، لذا بهتر است شما حداقل کمی با برنامه Photoshop آشنا باشید.

قبل از هر چیزی، نظم در کار حرف اول را جهت موفقیت میزند. لذا قبل از شروع به کار شما باید بدانید که چه کاری میخواهید انجام دهید و به چه چیزهایی نیاز دارید.

هنگامی که یک صفحه وب ساخته میشود معمولا داری یک صفحه اصلی (Home Page) به نام index.html میباشد. سایر ملزومات آن مثل صفحات دیگر و عکسها در پوشه های جداگانه نگهداری می شوند.

لذا برای شروع کار بهتر است شما در بخشی از کامپیوتر خود یک پوشه به نام مثلا My Web ایجاد نموده و درون آن دو پوشه دیگر به نام های docs و images بسازید.

صفحه اول یا اصلی شما درون My Web قرار گرفته و بقیه صفحات درون پوشه docs و تمامی عکسها درون پوشه images ذخیره خواهند شد. این عمل فقط جهت منظم بودن کار توصیه میشود. ضمنا میتوانید مدارک و فایلهای یک بخش حجیم را به یک پوشه جداگانه هدایت نموده و ذخیره کنید. مثلا مسئولیت آن را به عهده یک فرد یا گروه خاصی قرار داده و فقط شما آنها را به صفحه اصلی یا index.html اتصال دهید. (مثل یک یا چند پوشه جداگانه درون My Web که خودشان دارای docs و images بوده، و همچنین صفحه اصلی Index جداگانه داشته باشند)

 ● تذکرات مهم:

از دادن اسمهای فارسی به پوشه ها، فایلها، عکسها و… خودداری نمایید. چرا که ممکن است توسط برخی از مرورگرها قابل دسترسی نباشد.

از نوشتن کاراکترهای غیر مجاز، دادن فاصله های زیاد بین اسامی و استفاده از حروف بزرگ در نام اسناد و پوشه ها خودداری کنید.

از ایجاد پوشه های تو در تو، و با نام بلند خودداری کنید. و سعی کنید از مخفف کلمات استفاده نمایید (مثلا به جای Teaching Center از TC یا TCenter استفاده کنید)

منتشر شده در بلاگفناوری اطلاعات و ارتباطاتمقالاتمقالات تخصصی

یک دیدگاه

  1. بیتا بیتا

    خیلی جالبه منم این مطلب رو در مورد روانشناسی رنگ ها دارد. به وبلاگ من هم سر بزنید و نظر خودتون رو بگید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.