رفتن به نوشته‌ها

پوکر فیس کیست؟

Last updated on ۱۳۹۹/۰۸/۰۸

پوکر فیس چهره فردی است که در آن هیچ اثری از احساسات هویدا نیست. به عبارتی دیگر از مشاهده چهره فرد پوکر فیس نمی تواند حالاتی از غم، شادی، تعجب، هیجان و… را تشخیص داد.

poker face 1

اما واژه پوکر فیس از کجا آمده؟

پوکر نام یک بازی مبتنی بر کارت های ورق (پاسور) است که عمدتا در شرط بندی‌ها و قمار از آن استفاده می شود.

از آنجا که این بازی به شانس بازیکنان بستگی دارد، بنابراین بازیکنی که پوکر بازی می کند سعی دارند دست طرف مقابل خود را بخواند (یعنی کشف کند که چه کارتهایی دست طرف مقابلش است) تا تصمیم بگیرد چه کارتی را ارائه دهد که برنده شده یا لااقل شکست نخورد؛ بنابراین از آنجا که هر بازیکن مواظب است تا دیگران نتوانند روی کارتش را ببینند، دیگر حریفان سعی می کنند وقتی چند کارت وسط (روی زمین) است از چهره شخص مقابل متوجه شوند که آیا دستش پر است یا نه (کارتی بالاتر دارد یا خیر) تا بتوانند با کمترین ریسک کارتهای خود را خرج کنند.

همین چهره خوانی یک مبحث علمی بنام زبان بدن یا body language است که عمدتا همه انسانها در روزمره زندگی خود بارها و بارها از آن استفاده می کنند اما در مواردی عمیق تر (همانند تکنیک‌هایی که روانشناسان و یا بازجویان برای پی بردن به حقیقت درونی افراد از آن استفاده می کنند)، تخصص خاص خودش را می طلبند؛ و در مقابل آن، به افرادی که با تسلط به رفتارهای ظاهری خود سعی دارند حالاتشان توسط دیگران تشخیص داده نشود اصطلاحا “پوکر فیس” گفته می شود.

به عبارت کلی زبان شناسان بدن، همواره در حال کنجکاوی و کشف حالات درونی با استفاده از شهود ظاهری افراد هستند و افراد پوکر فیس نیز همواره در حال مقاومت در مقابل شناسایی حالات روحیشان با استفاده از استتار شهود ظاهریشان هستند.

بدیهیست موفقیت در زبان شناسی بدن و یا استتار رفتارهای ظاهری در جهت استتار حالات روحی و درونی، به سطح خبرگی طرفین بستگی دارد و هیچ چیز مطلقا ثابت و پایدار نیست.

منتشر شده در بلاگروانشناسی

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.