Last updated on ۱۴۰۲/۱۱/۰۶
- کسب و کار سنتی: کسب و کاری که کلیه فرآیندهای آن اعم از بازاریابی، فروش، تولید و عرضه کالا یا ارائه خدمات، مالی و حسابداری، مکاتبات اداری و… به صورت فیزیکی و قابل لمس در دفتر و کاغذ ثبت و ضبط می گردد. کسب و کار سنتی به معنای انجام فعالیتها به شکل مکانیکی و بر اساس روشها و مدلهای قدیمی است.
مثال: فروشگاه محلی که محصولات خود را از تولیدکنندگان محلی تهیه کرده و توسط کارکنان حضوری خدمت مشتریان را انجام میدهد. این فروشگاه از تبلیغات محلی و وابستگی به افراد محلی برای جذب مشتریان استفاده میکند. - کسب و کار نیمه مدرن: کسب و کاری که برخی از فرآیندهای یاد شده در آن به صورت فیزیکی و قابل لمس در دفتر و کاغذ ثبت شده و برخی فرآیندها به صورت الکترونیکی و با تجهیزات کامپیوتری انجام و ثبت و ضبط می گردد. (همچون کسب و کارهایی که از سیستم حسابداری برای مدیریت مالی مجموعه شان استفاده می کنند) که درصد بالایی از کسب و کارها در ایران در این دسته قرار می گیرند.
- کسب و کار مدرن: کسب و کاری که کلیه فرآیندهای یاد شده به صورت الکترونیکی و با تجهیزات کامپیوتری انجام و ثبت و ضبط می گردد. (همچون کسب و کارهایی که حتی به جای فروشگاه فیزیکی و حضوری با کمک وب سایت و یا اپلیکیشن های آنلاین به صورت غیر حضوری و آنلاین کالا یا خدماتشان را به مشتریان عرضه می کنند) کسب و کار مدرن از فناوری و روشهای نوین برای بهبود فرآیندها، ارتباط با مشتریان، و توسعه کسب و کار استفاده میکند.
مثال: فروشگاه آنلاین که محصولات را از سراسر جهان تهیه کرده و به مشتریان خود ارسال میکند. این کسب و کار از تبلیغات دیجیتال، وبسایت مدرن، و سیستمهای پرداخت الکترونیکی برای افزایش راحتی مشتریان استفاده میکند. - کسب و کار مجازی: کسب و کاری که نه تنها فرآیندهای یاد شده را به صورت آنلاین انجام می دهند بلکه حتی مدیران و پرسنل مجموعه نیز به صورت آنلاین و از راه دور مشغول کار هستند. کسب و کار مجازی به صورت کامل بر اساس اینترنت و فضای مجازی فعالیت میکند و بدون نیاز به حضور فیزیکی در مکان مشخصی است.
مثال: پلتفرم فروش آنلاین که اجازه میدهد کاربران محصولات خود را بفروشند یا از دیگران بخرند، مانند وبسایتهای مزایده یا بازار آنلاین. این کسب و کار از شبکههای اجتماعی، پرداخت الکترونیکی، و ابزارهای مجازی برای ارتباط با کاربران استفاده میکند.
اولین باشید که نظر می دهید